شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ |۲۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 27, 2024
کد خبر: 1172610
۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۸
داوود فتحعلی بیگی

حوزه / بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: هنر اگر با گذر زمان سلیقه مخاطبان جدید را مد نظر قرار ندهد آن هنر نخواهد توانست در جذب تماشاگر نسل جدید موفق باشد اما هنر پویا خود را با سلیقه هر دوره همراه می‌کند. این ویژگی در تعزیه به شکل مطلوبی رخ داده است.

داوود فتحعلی‌بیگی بازیگر و کارگردان هنرهای نمایشی در گفتگو با خبرگزاری حوزه بیان کرد: تعزیه هنری آیینی و تاریخی در سرزمین ایران است که قدمت چند صد ساله در هنر این سرزمین دارد. تعزیه با عاشورا گره خورده است و برای همین گذر زمان نه تنها باعث فراموشی آن نشده بلکه بر جذابیت و تعداد مخاطبان آن افزوده است البته تعزیه به واسطه گذر زمان تغییراتی پیدا کرده است که در هنر امری طبیعی است.

وی افزود: هنر اگر با گذر زمان سلیقه مخاطبان جدید را مد نظر قرار ندهد آن هنر نخواهد توانست در جذب تماشاگر نسل جدید موفق باشد اما هنر پویا خود را با سلیقه هر دوره همراه می‌کند. این ویژگی در تعزیه به شکل مطلوبی رخ داده است و می‌تواند در صورت کارشناسی دقیق‌تر، مخاطبان خارج از کشور را هم جذب خود کند. من این گفته را در اجراهایی که در خارج از کشور داشته‌ام به روشنی مشاهده کردم.

این پیشکسوت تعزیه تاکید کرد: در هنر نمایش آنچه باعث جذابیت می‌شود درامی است که در کار وجود دارد در نمایش‌های پرمخاطب عموماً خیر و شر را شاهد هستیم. این ویژگی در تعزیه به کامل‌ترین شکل ممکن رخ می‌دهد چون خیر و شر دو سوء تعزیه هستند. نکته دیگر اینکه در تعزیه نیروی خیر، کاملاً همسو با ارزش‌های اخلاقی و انسانی است. برای همین وقتی مخاطب غیر مسلمان داستان عاشورا را می‌شنود جذب مضمون شده و با کار ارتباط برقرار می‌کند.

فتحعلی‌بیگی با تاکید بر اینکه تعزیه می‌تواند روی مخاطبانش تاثیر مستقیم بگذارد گفت: برخی تعزیه‌ها که در خارج از کشور ا می‌شود مخاطب غیر مسلمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این امر نشان از داشته‌های بالای این هنر دارد برای همین اگر بتوان با تعامل ارتباط بیشتری با دیگر کشورها برقرار کرد مطمئن باشید تعزیه جریان‌سازی خود را خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه تعزیه همیشه به صورت مردمی اداره شده است، بیان کرد: تعزیه ریشه در باورهای مردم دارد برای همین همیشه متولی آن مردم بوده‌اند، اما نیاز است از سوی دولت‌ها نیز حمایت شود تا نقص‌ها و کمبودهای آن برطرف شود. این اتفاق در مقاطعی رخ داده اما هیچگاه دائمی نبوده است.

فتحعلی‌بیگی در انتهای این گفتگو تاکید کرد: افرادی که در تعزیه کار می‌کنند همگی عاشق اباعبدالله (ع) هستند، زیرا در این حوزه پولی وجود ندارد که بخواهد فردی را جذب خود کند برای همین اگر فردی بخواهد به سمت تعزیه بیاید باید اباعبدالله (ع) برایش بزرگترین عشق دنیا باشد. نکته دیگر اینکه تعزیه باید در همه جاهای ایران اجرا شود و تنها به شهرهای بزرگ خلاصه نشود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha